Live feed from My Flickr

Tuesday, July 14, 2009

Tiga Cerita untuk Tiga Minggu

Eden Project: Cornwall UK

7.205 Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya), dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai.
Chapter: Al-A'raf


Setelah sekian lama, aku rasa hampir kepada tiga minggu, aku tidak membuat sebarang nukilan. Aku runsing kerana menunggu keputusan dari penyelia. Sibuk. Itu mungkin ada pada diari penyelia aku. Penyelia aku cukup sibuk kebelakangan ini, sehinggakan setiap minggu beliau tiada di bilik. Kesibukan dan ketiadaan beliau membuatkan aku juga runsing kerana aku perlu teruskan penyelidikan aku.

Tanpa keputusan dari beliau, aku ibarat belon tanpa tali. Terapung tanpa tahu apa akan berlaku selepas ini. Aku harap aku tidak lalai walaupun aku tidak diberikan keputusan oleh beliau, aku harap bimbingan dari Allah S.W.T untuk teruskan perjuangan ini. Ayat di atas membuatkan aku tabah, memikirkan hanya tuhan sahaja yang mampu membantu dan tahu apa yang akan terjadi selepas ini.
Pening + Runsing = Pesing
Tinggalkan seketika cerita aku dan penyelidikan aku. Walaupun aku tidak dapat meluangkan masa menulis, diam tak diam, aku masih lagi dapat meluangkan masa untuk merehatkan diri. Banyak perkara yang berlaku di sepajang tiga minggu yang lepas. Namun, aku rasa cukup sekadar untuk aku tuliskan ringkasan apa yang telah berlaku dalam diri aku untuk masa yang telah berlalu itu.

Golf

Pertama kali dalam sejarah hidup aku, aku belajar bermain golf. ‘GOLF’, iyer, golf. Mungkin ada pembaca pelik sebab sebelum ini aku tidak pernah terfikir untuk mengayunkan kayu golf tu. Di Malaysia, walaupun golf club berada di belakang pejabat aku, tidak terlintas langsung untuk aku mencuba. Mungkin disebabkan suasana dan tiada rakan yang hendak membawa aku untuk mencuba, tetapi tidak di sini. Walau apa pun, terima kasih kepada Wak, sebab mengajak dan mengajar aku yang tidak tahu langsung apa erti itu golf. Untuk gambar golf. Boleh dilihat dalam facebook. Aku rasa macam tidak sesuai diletakkan dalam blog ini.

XML?

Dua minggu aku habiskan masa dengan XML. Mungkin ada kalian yang tahu apa itu XML. Pada yang tidak tahu, XML, atau Extensible Markup Language merupakan bahasa komputer yang digunakan untuk membuat bahasa meta sendiri. Bahasa Meta? atau Meta Language, pelik juga bunyi dalam Bahasa Malaysia. Mungkin kalian tidak tahu apa itu bahasa meta, contoh paling senang, HTML, atau bahasa meta yang ada dalam laman web, dan selalunya bahasa ini digunakan untuk menghias laman web.

Bersifat statik, HTML membuatkan pengguna terikat dengan struktur yang sedia ada seperti penggunaan <> , <> dsb. Mungkin kalau hendak diceritakan berkenaan HTML, sampai esok aku mampu. Kesimpulannya HTML ialah bahasa meta yang berstruktur dan mempunyai notasi yang statik. Tapi XML lebih dari itu, sama seperti dengan HTML, cuma XML boleh bertindak dengan lebih jauh.

Walau apa pun, aku boleh simpulkan di sini, XML membuatkan aku terpegun dan aku merasakan yang XML akan menjadi bahasa meta yang popular satu hari nanti. Buat masa ini, aku banyak habiskan masa untuk mempelajari XML dan XSLT. Apa itu XSLT? Di sisipan lain, nanti aku sambung cerita apa itu XSLT.

Eden Project

Minggu lepas, untuk menenangkan hati aku, aku luangkan masa bersama rakan pejabat, Shue dan Zarul, melawat Eden Project. Kalau nak bercerita tentang Eden, panjang aku rasa. Kesimpulan yang aku boleh katakan, panas. Untuk makluman, Eden Project merupakan satu kawasan pelancongan di sekitar Cornwall yang menempatkan contoh iklim-iklim di dunia. Contoh cuaca di Malaysia ada di gambarkan di sini. Panas. Panas. Panas.

Aku akhiri sisipan aku kali ini dengan beberapa keping gambar dari Eden Project.



No comments:

Post a Comment