Live feed from My Flickr

Friday, June 19, 2009

Biasiswa atau Pinjaman:Ke mana dasar kerajaan untuk tahun yang akan datang?

2.153 Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.
Chapter: Al-Baqarah


Hari ini, keputusan untuk melanjutkan pelajar ke IPTA di Malaysia telah diumumkan. Ada yang gembira dan tidak kurang juga yang berdukacita. Adik aku yang mendapat keputusan cemerlang hari itu, telah ditawarkan melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya dalam bidang Kejuruteraan. Seorang lagi, keturunan aku meneruskan tradisi di universiti tercinta itu.

Untuk pelajar-pelajar yang mendapat tawaran bagi pilihan pertama mereka, tentu mereka gembira, tetapi pada yang lain, mungkin sedikit dukacita. Pada aku walau apa pun tawaran yang ditawarkan, pelajar perlu membuat keputusan yang baik. Mungkin ada hikmah di sebalik tawaran itu. Hari esok kita tidak tahu. Aku dulu, tidak pernah terfikir untuk menjadi sebegini, takdir menentukan segala. Semua ditentukan oleh-Nya. Perjalanan masih jauh, usaha tangga kejayaan, jangan kecewa kerana masih lagi yang lebih malang dari kita.
Untuk nukilan kali ini, agak berat untuk setengan pembaca, aku ingin menarik perhatian untuk berbicara tentang biasiswa. Aku yakin, rata-rata pelajar yang mendapat tawaran pelajaran sekarang sibuk untuk mencari penajaan biasiswa atau paling kurang pun pinjaman dari PTPTN. Bukan niat aku untuk menimbulkan masalah, Cuma sekadar pandangan dengan harapan ada orang di luar sana membaca dan memahami situasi sebenar. Jika aku silap, betulkan aku.

Terdapat banyak biasiswa yang ditawarkan sekarang, cuma aku musykil dan bertanya dengan seribu pertanyaan tentang dasar kerajaan dalam pemberian biasiswa JPA. Baru-baru ini aku terbaca satu laporan akhbar, dari 100% tawaran biasiswa JPA untuk pengajian luar negara, bagi pelajar cemerlang, 68% diberikan kepada bukan Bumiputera dan cuma 32% untuk Bumiputera. Aku hairan dan musykil, dengan angka yang berbeza itu, adakah Bumiputera makin sukar untuk mendapatkan biasiswa? Rujuk [Laman]

Sekali lagi, aku bukan untuk menimbulkan isu perkauman, tetapi pada aku tidak adil untuk hanya 32%, sedangkan Bumiputera adalah majoriti di Malaysia. Tambahan lagi, berikut adalah keratan untuk laporan berita dari akhbar yang sama pada 2 Jun 2008.

“Daripada 2,000 biasiswa yang ditawarkan, 20 peratus dikhaskan kepada pelajar genius tanpa mengira kaum, 10 peratus kepada pelajar dari Sabah dan Sarawak, lima peratus kepada setiap negeri, 10 peratus kepada kumpulan yang kurang beruntung dan selebihnya kepada pelajar mengikut komposisi kaum.”

Dari perkiraan aku, berdasarkan keratan itu, dari 2000 biasiswa hanya 724 sahaja adalah untuk Bumiputera iaitu mewakili hanya 36.2% untuk Bumiputera. Bagaimana aku mengira? Dari 2000 biasiswa, 20% atau 400 biasiswa untuk pelajar genius, 10% atau 200 biasiswa untuk Sabah dan Sarawak, 55% atau 1100 untuk 11 negeri (Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Selangor, Perak, Kedah, Pulau Pinang, Perlis, Kelantan, Terengganu dan Pahang), 10% atau 200 untuk kumpulan kurang beruntung dan selebihnya hanya 5% atau 50 untuk komposisi kaum.

Pengiraan aku, dengan menggunakan perangkaan di atas sebelum ini, iaitu 32% untuk Bumiputera dan 68% bukan Bumiputera, dari 400 biasiswa hanya 128 diberikan kepada Bumiputera, dan untuk lain-lain masing-masing mewakili 64 orang dari Sabah dan Sarawak dan 352 untuk negeri-negeri lain. Untuk kumpulan kurang beruntung dan komposisi kaum semasa, aku anggarkan 60% adalah Bumiputera, dan masing-masing mewakili 120 dan 60. Maka jumlah hanya 724 biasiswa untuk Bumiputera, iaitu 36.2% untuk Bumiputera, selebihnya?

Oleh yang demikian, aku mengajak pembaca, sama-sama berfikir, ke manakah hala tuju dasar kerajaan untuk pemberian biasiswa kepada Bumiputera. Bukan untuk berniat menidakkan hak untuk bukan Bumiputera, tetapi di manakah hak untuk Bumiputera? Aku faham tentang situasi meritokrasi sekarang ini, tetapi bukankah hak untuk biasiswa untuk Bumiputera sudah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia? Di mana silapnya?
Walau apa pun, aku bersyukur kerana aku mendapat biasiswa daripada JPA sejak aku di peringkat sarjana muda sehingga PhD sekarang ini. Cuma aku masih bertanya-tanya, jika ini dasar kerajaan sekarang, adakah Bumiputera yang akan datang punyai peluang seperti aku?


3 comments:

  1. ehm...bile difikir2 balik..betul juga ape yg dicoret kan....kemana hala tuju biasiswa untuk kaum bumiputera khas nye??....aduii....
    risau nye bile difikirkan....ape la akan jadi pada anak2 kita selepas ni??....

    ReplyDelete