Live feed from My Flickr

Wednesday, July 15, 2009

Dua Cerita Dua Hari dan Dua Tema: Harry Potter vs. Transformers

Gambar bulan lepas sewaktu menonton Transformers.

Dua cerita, dua tema berbeza, aku ambil peluang untuk luangkan masa petang tadi menonton cerita terbaru Harry Potter. Saja masukkan sedikit gimik tajuk di atas, aku masukkan juga cerita Transformers yang aku tonton bulan lepas. Dua-dua cerita aku tengok sebelum kedua-dua filem tersebut ditayangkan di Malaysia. Sehari awal sebelum ditayangkan di Malaysia.

Harry Potter and the Half Blood Prince

Kepada yang sudah membaca novel, aku rasa pasti sudah tahu apa jalan ceritanya. Aku yang malas untuk membaca novel tersebut hanya sekadar menonton filem yang diadaptasi dari novel tersebut. Dari sinopsis cerita novel, mungkin ada perbezaan, mungkin ada persamaan. Pada aku, filem kali ini cukup tidak memuaskan hati aku. Kenapa? Sebab di luar jangkaan aku. Aku mahukan aksi 'magic', tetapi banyak aksi bercinta.

Plot awal hingga akhir cerita lebih tertumpu pada plot cerita cinta Harry, Ron dan Hermione. Mungkin bertujuan untuk menunjukkan kematangan Harry Potter dan rakan-rakan, adegan plot bercinta memenuhi keseluruhan cerita. Untuk kepada sesiapa yang mahukan adegan ‘magic’, aku rasa mungkin kali ini kalian tidak dapat melihat adegan yang banyak. Dari perkiraan aku, aku rasa mungkin dalam lebih kurang 5 minit sahaja adegan ‘magic’ dari keseluruhan cerita yang hampir 2 jam 30 minit.

Kenapa tajuknya ada Half-Blood Price? Half-Blood Prince merupakan orang yang membunuh Professor Albus Dumbledore. Di akhir cerita Profesor Dumbledore dibunuh kerana percaya orang kanannya yang juga merupakan Half-Blood Prince. Siapa Half-Blood Price dan apa peranannya dalam cerita ini? Cukup aku boleh katakan Half-Blood Prince adalah orang kanan Professor Dumbledore. Selebihnya aku rasa kalian perlu tonton sendiri. Untuk mengetahui sinopsis novel, boleh rujuk kepada laman web di wikipedia. [Rujuk di sini]

Seperti biasa untuk cerita Harry Potter sebelum ini, akhir cerita Harry Potter tergantung. Aku rasa plot cerita tergantung ini akan disambung dalam siri ke 7 yang akan datang.

Beberapa plot yang aku ingat.

1. Aksi cemburu antara Hermione dengan Ron.
2. Ron mabuk cinta kerana terkena Potion Cinta.
3. Draco bergaduh dengan Harry dalam tandas. Sebab apa? Tonton sendiri.
4. Harry mendapat buku Advance Potion yang sebelumnya di miliki oleh Half-Blood Prince.
5. Harry bercinta dengan adik Ron (Ginny). Macam bercinta tapi tak pasti. Malu-malu kucing aku rasa.
6. Prof. Dumbledore mati disebabkan sumpah Avada Kedavra dibuat oleh Half-Blood Prince.
7. Sumpahan baru Harry, Sectum Sempra, diperolehi dari buku milik Half-Blood Prince dan dicipta oleh Snape.

Transformers

Aku yakin ramai dah tonton cerita ini, sebab dah lama di tayang di pawagam. Berbeza dengan cerita Harry Potter, Transformers kali ini aku rasa sama seperti cerita Transformers yang pertama, tiada perbezaan ketara sangat. Tetapi kepada yang belum menonton, aku cadangkan tonton Transformers sebelum menonton Harry Potter. Dari segi plot cerita, Harry Potter tidak banyak adegan suspens dan menarik berbanding Transformers.

Walau apapun, selamat menonton kepada yang nak menonton cerita Harry Potter.


2 comments:

  1. laaa..yeke byk adengan cintan cintun jer dlm Harry Potter tu..alahai~ baru jer excited nak g tgk..huhu~ (^_^)

    erm,tergerak nak komen sbb smlm En. Bad was featured in my dream..hahaha~ sgt lawaks..maybe sbb smlm ade jenguk2 blog ni kot... ;p

    btw,lagu2 dlm blog En. Bad ni mmg besh!! ;D

    ReplyDelete
  2. Sy pon dh tgk harry potter. Memang TAK BEST!

    ReplyDelete