Live feed from My Flickr

Monday, September 26, 2011

'Jailbreak' iPhone, iPod, iPad - Keburukan


Soalan yang sering aku terima, adakah selamat meng-'jailbreak' iDevice seperti iPhone, iPad dan iPod. Untuk mengetahui keburukan meng-'jailbreak'. Sila baca ulasan aku. 

  1. Keselamatan. Apabila telah di'jailbreak', masalah utama timbul adalah masalah keselamatan. Terutamanya ia terdedah kepada pencurian maklumat secara 'remote'. Dalam keadaan tertentu, kata laluan asal yang digunakan tidak ditukar membolehkan penceroboh memasuki iDevice anda melalui SSH. Walaupun SSH tidak diaktifkan, kebarangkalian maklumat anda dicuri tetap ada.
  2. Tiada Penyulitan. Tahukah bahawa kebanyakkan maklumat yang disimpan dalam iDevice tidak disulitkan (NOT encrypted). Bermakna, semua maklumat disimpan dalam bentuk text asal, atau dalam kata mudah, BOLEH DIBACA DAN DIFAHAMI tanpa menggunakan sebarang perisian lain. Untuk kepastian, cuba dapatkan satu fail dalam directory ini. /var/mobile/Library/SMS/sms.db (ini adalah fail yang menyimpan kandugan SMS dalam iPhone) - cuba buka fail tersebut menggunakan SQLite. Perkara yang sama boleh diperolehi dari fail-fail yang menyimpan data seperti maklumat SMS, MMS, gambar, whatsapp dan lain lain. Bayangkan jika semua ini diperolehi dengan mudah?
  3. Tidak stabil. Kebanyakkan iDevice yang di'jailbreak' mengalami masalah ketidakstabilan. iDevice terpaksa di mulakan semula (samaada respring atau reboot). Ini menimbulkan masalah kepada penguna iDevice biasa. Tetapi dalam banyak kes, ketidakstabilan ini adalah dianggap minor oleh pengamal jailbreak.
  4. Bateri. Ketahanan bateri berkurang selepas di'jailbreak'. Isu ini adalah isu umum dan diakui oleh pengamal jailbreak. Ini juga adalah kesan dari ketidakstabilan aplikasi yang digunakan apabila pengguna telah meng-'jailbreak' iDevice mereka. Sebagai contoh penggunaan 'theme' dan aplikasi winterboard.
  5. Jaminan atau (warranty). iDevice yang telah di'jailbreak' akan HILANG jaminannya. Walaubagaimanapun ia masih boleh dikembalikan kepada keadaan asal dan dalam banyak kes ia masih terJAMIN.
  6. Apps. Ramai pengguna iDevice melaporkan tentang kesusahan menggunakan app selepas di'jailbreak'. Sama seperti ketidakstabilan iDevice, perisian juga tergangu. Sebagai contoh, pengguna melaporkan KEGAGALAN penggunaan Paypal dalam Apps tertentu.
  7. Masalah kemaskini. Apabila terdapat perisian atau firmware yang baru dikeluarkan oleh Apple, pengguna yang telah men'jailbreak' perlu mengelakan proses pengemaskinian kerana iDevice perlu di'jailbreak' semula. Ini bermakna, jika terdapat perisian baru dari Apple, iDevice tidak dapat dikemaskini dengan mudah. Kecuali, ianya dikemaskini dan dijailbreak semula.
  8. Jailbreak != App Percuma. Secara sah, dengan menjailbreak iDevice, ia tidak bermakna iDevice boleh menggunakan perisian percuma. Apps perlu dibeli juga. Kecuali jika tidak hiraukan masalah 'piracy'.
Jailbreak memang menarik, cuma pertimbangkan keburukan ini dahulu sebelum menghilangkan 'dara' iDevice. Selamat mencuba. :) 

Sebagai contoh, ini adalah antara masalah yang selalu dialami oleh pengguna iDevice yang telah di'jailbreak'


Kredit kepada Apan, Mizal, Yam dan warga iOS atas input kalian.

Pensyarah IPTA - Realiti yang perlu diketahui


Bercita-cita menjadi pensyarah selepas tamat pengajian? Nilai isu-isu berikut sebelum membuat keputusan, ada kelebihan dan tidak kurang juga banyak kekurangan. 
  1. Tugas hakiki. Ini mesti tahu, di antara tugas yang perlu dilakukan oleh pensyarah termasuklah pengajaran, penyelidikan, penulisan untuk penerbitan (jurnal atau persidangan), penyeliaan pelajar, khidmat nasihat, pentadbiran, menghadiri seminar tahunan dan lain-lain tugas yang diberikan oleh Universiti. Banyak, tetapi yang paling penting adalah 3 tugas pertama yang mana ia akan membantu kenaikan pangkat. Yang lain kurang penting, tetapi tiada pilihan, kena buat jugak.
  2. Gaji dan Emolumen. Skim pensyarah bermula dengan DS45 , kemudian boleh dipertimbangkan ke gred DS52, DS54, Khas C, Khas B, Khas A dan Turus yang lain. Skala gaji, boleh rujuk dari laman web sini [1]. Dibandingkan dengan skim lain, skim ini tiada gred 48. Selain dari gaji, ada juga elaun-elaun lain yang dibayar, jumlah minima RM1300 bagi pensyarah baru di gred DS45. Bagi pensyarah perubatan, ada tambahan lain; sila lihat sini untuk elaun-elaun tambahan [2]. Untuk perbandingan skim lain seperti PTD, aku penah bincangkan di sini [3]. Jika dibandingkan dengan gaji pensyarah di IPS, memang jauh berbeza.
  3. Cuti. Seperti skim lain dalam perkhidmatan awam, skim perkhidmatan pensyarah aku rasa antara paling banyak cuti termasuk cuti tahunan, cuti belajar sabatikal, cuti belajar dan cuti persidangan. Ikut perkiraan aku, cuti untuk pensyarah lebih banyak berbanding cikgu sekolah; walaupun cikgu ada CUTI Sekolah, sebilangan besar guru perlu hadirkan diri kesekolah juga pada musim cuti sekolah.
  4. Kenaikan pangkat. Walaupun peluang kenaikan pangkat nampak mudah, iaitu terus ke gred 52 dan hanya berdasarkan merit, berbeza dengan perkhidmatan lain yang kebiasaannya menunggu kekosongan jawatan. Tambahan pula kenaikan pangkat TIDAK mengikut seniority, sebagai contoh, gred DS45 boleh dinaikkan kepada Profesor (gred Khas C) atau Profesor Madya (DS54) terus jika layak, tanpa melalui tangga gred biasa. Walaubagaimanapun, kenaikan pangkat adalah berbeza antara IPTA. Ada IPTA yang mengenakan syarat ketat dan ada juga IPTA menggunakan syarat kurang ketat. Sebagai contoh, ada IPTA mengenakan syarat penerbitan jurnal ISI, dan ada juga hanya menunggu 3 tahun. Isu kenaikan pangkat ini banyak diperbincangkan, cuma pada aku, selagi kita penuhi kehendak Universiti, insyallah peluang itu mudah berbanding skim lain.
  5. Kepentingan Ilmu. Paling penting dalam skim perkhidmatan ini, keperluan pembelajaran berterusan untuk menambah dan memperkukuhkan ilmu. Bukan untuk pengajaran sahaja, malahan perlu untuk penyelidikan dan jugak khidmat nasihat. Berbanding dengan pengajar di sekolah, pensyarah perlu mengemaskini maklumat hampir setiap hari, maka, skim ini BUKAN pilihan yang sesuai bagi individu yang tidak minat membaca.
  6. Peluang keluar negara. Skim ini juga menawarkan peluang ke luar negara ditanggung Universiti dalam tempoh-tempoh tentu. Berbanding skim lain, pensyarah agak mudah mendapat peluang seperti ini. Pertama, pensyarah dapat membentangkan kertas penyelidikan dalam tempoh perkhidmatan (2-7 hari bergantung kepada persidangan). Kedua, pensyarah diberikan peluang untuk membuat sabatikal selama 6 - 9 bulan bergantung kepada tahun perkhidmatan (diberikan dalam jangka masa 3-5 tahun sekali). Ketiga, juga diberi peluang kepada pensyarah untuk membuat post-doc yang selalunya mengambil masa 2-3 tahun. Sepanjang keluar negara, elaun tambahan akan diberikan selain dari gaji pokok di Malaysia.
  7. Kemudahan penyelidikan. Bagi yang berminat untuk membuat penyelidikan bergeran. Universiti penyelidikan seperti UM, UKM, UPM, USM dan UTM memberi peluang yang besar kerana terdapat peruntukan khas dari kerajaan. Walaupun demikian, pensyarah perlu memohon untuk mendapatkannya. BUKAN kasi FREE :). Walaupun terpaksa diakui, geran yang diperuntukkan kecil berbanding universiti antarabangsa, sekurang-kurangnya diberikan peluang. 
  8. Cabaran pengajaran. Selain dari kelebihan yang diperolehi, aku ingin kongsikan pengalaman pengajaran, terutama mengajar di peringkat Sarjana yang umum tahu kebanyakkan mereka adalah pekerja dari Industri. Sukar tapi adakala menyeronokan. Bagi pengajaran diperingkat sarjana muda pula, agak mudah berbanding sarjana, cuma kita perlu siapkan pelajar untuk industri, dan ia bukan perkara yang mudah - tambahan pula ada ketika perlu berhadapan dengan pelajar yang 'tercampak' ke fakulti yang kita mengajar.  Yang penting, pensyarah perlu lengkap kan diri supaya nampak ketinggian nilai ilmu berbanding pelajar.
  9. Waktu kerja. Agak menarik dalam skim ini, tiada waktu kerja yang khas, tidak perlu datang tepat jam 8.30 dan balik pukul 5.30. Yang penting, pengajaran dilakukan, penyelidikan di teruskan dan menjalankan tugas hakiki yang dipertanggungjawabkan. Ia memberi ruang yang cukup untuk pensyarah yang menjalankan penyelidikan. Ramai rakan pensyarah yang kekal menjadi pensyarah kerana waktu bekerja yang fleksibel ini, walaupun ramai sedia maklum gaji kurang berbanding dengan bekerja di swasta.
  10. Pilihan universiti. Yang ini juga penting, pilih universiti mengikut kekuatan anda. Ada universiti bertaraf APEX, Universiti Penyelidikan dan lain-lain. Setiap universiti mempunyai peraturan mereka sendiri. 
  11. Akhir sekali, yang paling penting pada aku. Bagi orang islam, ilmu yang diajar kepada orang lain dan dimanfaatkan itu tidak akan putus pahalanya. 
Itu sahaja yang aku dapat kongsikan, insyallah, ada masa aku tambah lagi. Kepada yang berminat, teruskan usaha untuk mendapatkan PhD dan seterusnya bergelar pensyarah. Banyak cabaran lain, yang aku rasa ia perlu dilalui sendiri, terutamanya pada peringkat menyiapkan sebuah PhD. 


Friday, September 23, 2011

Facebook - Perkongsian dan Kerahsiaan yang menakutkan


Umum ketahui bahawa banyak perubahan yang berlaku dalam lawan sosial seperti Facebook dan Google+. Namun, apa yang dikuatiri pengguna laman sosial tersebut adalah tahap kerahsiaan dan perkongsian. Pembaharuan yang dilancarkan oleh laman sosial tersebut telah memberi peluang kepada orang 'awam' untuk mengetahui siapakah anda atau dengan lebih tepat lagi, pergerakan anda dalam laman maya. Memburukkan keadaan lagi, bila mana ada segelitir pengguna mengambil kesempatan ini untuk memudahkan mereka 'mengendap' (stalking). Oleh yang demikian, untuk mengurangkan masalah yang dihadapi, aku suka untuk berkongsi ilmu tentang dua perkara 'perkongsian' dan 'kerahsiaan'.

Umum - Apa yang anda perlu tahu
  1. Laman web sosial. Perubahan dari masa ke semasa memudahkan pengguna untuk berkongsi apa sahaja dengan dunia. Dalam erti kata lain, makin ramai anda mempunyai rakan yang menggunakan laman web sosial, makin terdedah anda kepada dunia.
  2. Perkongsian Umum. Perlu diketahui, sebaik sahaja anda memuatnaik (upload) hal peribadi anda di laman sosial, ianya akan dianggap umum melainkan anda mengawalnya diperingkat awal dengan mengklasifikasikan maklumat anda.
  3. Asas Kerahsiaan. Dua faktor lain yang mengimbangi kerahsian anda; a. Kesediaadaan - di rujuk sebagai sejauhmana maklumat ada boleh dikongsi dan berada di Internet - lagi ramai dapat mengakses maklumat yang dikongsi, lagi lama maklumat anda akan berada di Internet untuk tatapan umum, dan b.integriti - dirujuk sebagai sejauhmana maklumat anda boleh diubah - sebaik sahaja maklumat anda dikongsi, ia boleh diubah oleh pihak ketiga. Tiga perkara - kerahsiaan, kesediaadaan, dan integriti adalah bergantung satu sama lain.
  4. Klasifikasi Perkongsian. Dibahagi kepada tiga kumpulan utama; awam, rakan, dan individu. (a). Awam (public) - semua orang boleh melihat maklumat anda tanpa halangan. (b). Rakan - hanya rakan anda sahaja boleh melihat, juga boleh dilanjutkan kepada rakan yang lain (rakan kepada rakan anda) dan (c). Individu - hanya individu tertentu boleh melihat, atau anda sendiri. Rujuk [1] untuk memahami konsep klasifikasi perkongsian.
  5. Pewarisan Perkongsian. Ramai yang tidak ketahui tentang ini, perlu diingatkan bahawa, setiap klasifikasi perkongsian yang ditetapkan oleh individu, akan diwarisi kepada individu lain. Cth: jika rakan anda berkongsi maklumat dengan klasifikasi public, jika anda membuat sebarang aktiviti (komen atau like) pada maklumat tersebut, anda sebenarnya mewarisi perkongsian itu; maka aktiviti anda pada maklumat terbabit adalah diklasifikasi sebagai umum juga dan ianya terdedah.
Kawalan anda - Apa yang anda perlu lakukan?
  1. Klasifikasi Maklumat Anda. Kenalpasti klasifikasi maklumat anda sebelum anda lepaskan ia kepada umum; dalam erti kata lain, semak klasifikasi anda dahulu. Jika anda hanya mahukan anda dan rakan-rakan anda melihat, pilih sepatutnya. 
  2. Kenalpasti Klasifikasi maklumat pengguna lain. Sebelum anda melakukan aktiviti samaada komen atau 'like' pada sebarang maklumat, kenalpasti klasifikasi maklumat tersebut. INGAT: Pewarisan Perkongsian. Jika maklumat tersebut adalah umum, maka, komen anda akan diketahui umum juga :).
  3. Maklumat Umum. Jika anda merasakan bahawa aktiviti yang hendak dilakukan adalah bersifat 'privasi'; elakan dari membuat sebarang komen atau 'like' pada sebarang maklumat umum. Ini termasuk laman page, laman blog dan laman yang berkaitan dengan jenama; yang selalunya diklasifikasikan sebagai UMUM atau PUBLIC. 
  4. Pembahagian kumpulan. Untuk berkongsi dengan orang tertentu sahaja, anda digalakan untuk membuat klasifikasi sendiri (custom). Sebaiknya, kumpul kan rakan-rakan anda dalam satu kategori yang sama bagi memudahkan anda membuat perkongsian. 
  5. Gambar. Mengklasifikasikan perkongsian gambar sama seperti maklumat lain, oleh yang demikian, pastikan anda berkongsi dengan orang yang anda kenali sahaja. INGAT: Walaupun anda menghadkan perkongsian tersebut kepada kumpulan yang terhad, ia masih boleh dikongsi oleh orang lain kepada umum. ELAKAN memuatnaik gambar yang tidak sepatutnya.
  6. Label atau Tanda (Tag). Sama seperti gambar, klasifikasi label atau tanda dari pengguna lain juga akan diwarisi. Jika anda dilabel (tagged), maka anda didedahkan kepada klasifikasi individu yang melabel anda. Sebaiknya, anda perlu kawal siapa dan apa yang boleh dilabelkan.
  7. Fahami tentang perkongsian dan privasi di laman facebook [2].
Kesimpulan
  1. Laman sosial memberi peluang anda untuk berkongsi, tapi setiap perkongsian perlu dibayar dengan harga yang tinggi. Apabila anda berkongsi maklumat anda, ianya boleh dikongsi dengan orang lain.
  2. Kawal perkongsian anda kerana apa yang anda kongsi akan mengambarkan anda. Keghairahan untuk berkongsi cerita perlu seiring dengan sikap berhati-hati.
  3. Umum, juga bermaksud awam, bermaksud semua orang; bukan terhad di kawasan anda sahaja, malahan satu dunia. Oleh yang demikian, tindakan anda untuk berkata, memberi pandangan, menyukai, berkongsi tentang sesuatu maklumat, perlu dilihat apa klasifikasi maklumat tersebut - samaada milik anda atau milik orang lain kerana ia diwarisi. 
  4. Anda bertanggungjawab dengan semua maklumat yang anda kongsikan.

Thursday, September 22, 2011

Sains Komputer dan Jurutera

Sains Komputer dan Jurutera. Aku nak kupaskan sedikit mengenai bidang ini, namun aku mengfokuskan kepada 'Jurutera' rangkaian, sistem dan perisian, yang jarang orang kenali selain dari bidang utama jurutera awam, mekanikal, electrik dan kimia. 

Umum
  1. Semua orang sedia maklum, jurutera dirujuk sebagai "orang yg terlatih dlm mereka, membuat, dan menggunakan (menjaga) jentera atau terlatih dlm mana-mana cabang kejuruteraan".
  2. Acapkali kita mendengar jurutera-jurutera ini bergaji besar dan secara umum kita tahu ada beberapa bidang utama termasuk awam, mekanikal, electrik dan kimia.
  3. Umum masih kurang jelas (ada juga yg tidak tahu) tentang wujudnya istilah jurutera rangkaian, sistem dan perisian yang selalunya dihasilkan oleh bidang berteraskan Sains Komputer.
Pandangan Umum yang kurang tepat
  1. Ramai ibu-bapa berpendapat, jika anak mereka ditempatkan di Fakulti Sains Komputer atau berkaitan, akan hanya mempelajari pekara-pekara asas komputer. 
  2. Ada juga yang menyatakan fakulti ini tidak punya masa depan kerana lambakan pelajar bidang sains komputer di pasaran tanpa kerja.
  3. Rata-rata pelajar juga tidak mahu memilih bidang sains komputer kerana beranggapan bidang ini terlalu umum dan tidak sehebat Awam, Elektrik, Kimia dan Mekanikal.
  4. Pelajar pula dimomokkan dengan kata-kata umum seperti "a. jika belajar sains komputer korang akan belajar microsoft word; aku yang tak belajar sains komputer pun tahu guna", "b. ala setakat guna Adobe photoshop, aku dah boleh guna masa tingkatan 1", "c. Wifi? umah aku ade wifi, aku yg baiki sendiri","d. nak buat website? aku pun boleh buat dah; setakat HTML, PHP, dan database? aku dah tahu?" dan "e. sepupu aku dulu amik sains komputer, susah dapat keje, internet rumah problem pun dia tak tahu baiki"..dan lain lain lagi yang memperlihatkan Sains Komputer ini tiada apa-apa selain dari mempelajari tentang perkara umum yang semua orang mesti tahu. 
  5. Pelajar memilih sains komputer sebagai pilihan terakhir jika tidak mendapat tempat di bidang kejuruteraan utama.
Sebenarnya
  1. Istilah jurutera rangkaian, sistem dan perisian telah lama wujud; kesan dari era baru dalam dunia komunikasi dan komputer. 
  2. Banyak istilah digunakan untuk mengambarkan individu yang terbabit secara langsung atau tidak dalam dunia pengkomputeran ini, termasuk "network engineer", "network administrator", "network analyst", "software engineer", "system engineer" dan lain lain istilah, kalau aku tulis tak cukup pulak ruang ni. 
  3. Individu yang terbabit dalam dunia rangkaian dan pengkomputer bukan sahaja membangun kan perisian komputer, malah menjaga, mengkonfigurasi, mengawal semua perkakasan dan perisian yang ada. 
  4. Kata-kata umum yang mempelekehkan bidang ini adalah kerana kurang faham tentang apa yang dipelajari oleh pelajar sains komputer, maka pelajar perlu bertanya kepada orang yang mahir dalam bidang ini tanpa merujuk kepada individu yang tidak menceburi bidang ini. Sama seperti bidang lain, jika pelajar TIDAK menguasai ilmu komputer, peluang untuk bekerja dalam bidang ini adalah sangat tipis. Oleh yang demikian, kuasai dunia pengkomputeran dengan baik dan bezakan dengan individu-individu yang diluar sana. 
Kelebihan
  1. Selesa berbanding bekerja di lapangan. Jika umum tahu, bidang utama seperti awam dan elektrik memerlukan jurutera bekerja di lapangan yang terdedah kepada bahaya seperti kawasan pembinaan, bangunan tinggi dan sebagainya. Namun untuk jurutera berteraskan komputer seperti jurutera rangkaian, umum ketahui semua perkakasan melibatkan komputer (cth: router, switch, server) berada dalam bilik berhawa dingin dan boleh dikawal secara jauh (remote); maka mereka lebih selesa berbanding jurutera lain. 
  2. Skala gaji. Bedasarkan carian dalam Jobstreet, skala gaji bagi bekas graduan dalam bidang-bidang berikut adalah seperti berikut (menggunakan kata kunci berikut dan gaji purata): network - RM2300, software - RM2500, electrical - RM1900, civil - RM2000, mechanical - RM2300 dan chemical - RM2500.00. Kesimpulan, rata-rata gaji awalan untuk bidang komputer hampir sama dengan bidang kejuruteraan lain, malahan lebih baik daripada bidang elektrik dan awam [1]. 
  3. Skala gaji. menggunakan kata kunci berikut dan gaji tertinggi: network - RM14,800, software - RM12,500, electrical - RM8500, civil - RM5700, mechanical - RM8000 dan chemical - RM5000.00. Kesimpulan, gaji bidang saing komputer lebih tinggi sehingga mencapai 5 angka melebihi bidang utama :P [1]. 
  4. Peluang. Seperti bidang-bidang lain, pekerjaan dalam dunia pengkomputeran tidak terhad di Malaysia kerana umum terima bahawa bidang ini adalah sama diseluruh dunia; maka pelajar boleh bekerja di mana-mana di dunia tanpa halangan. 
  5. Industri. Antara nama industri yang terkenal di Malaysia yang menawarkan pekerjaan seperti IBM, Dimensiondata, Mesiniaga dan HP
Kesimpulan
  1. Gunakan sebaik mungkin peluang diberikan walaupun ditempatkan ke fakulti sebegini; abaikan pandangan umum kerana ramai graduan telah mendapat habuan masing-masing dalam bidang ini. 

Tuesday, September 20, 2011

Kedudukan Universiti (ranking) dan Agenda Nasional

Berkisar tentang perihal kedukukan universiti dan agenda nasional, sering kali aku baca komen dan pandangan umum di paparan akhbar. Sebagai ahli akademik yang meninggalkan seketika dunia pendidikan - menumpukan pada penyelidikan, sedikit pandangan yang ingin diutarakan berdasarkan pengalaman 8 tahun sebagai pensyarah di univeristi tertua di Malaysia. Aku tahu isu ini boleh dilihat dipelbagai sudut, namun sukacita aku fokuskan kepada dua sahaja, isu kedudukan universiti dan pelajar.

Antara isu pelajar yang aku ingin kongsikan.

  1. Aku tidak menafikan kepentingan negara dalam memartabatkan universiti di Malaysia untuk menjadi antara universiti terbaik didunia, atau dalam erti kata lain, tersenarai antara universiti terkemuka.
  2. Namun aku agak terkilan dengan tindakan universiti, saban tahun pendekatan mengurangkan pengambilan pelajar diambil oleh universiti penyelidikan. Kata mereka ini akan membantu kedudukan universiti; memang benar fakta ini dan seperti yang kita lihat universiti tertua di Malaysia sudah meningkat hasil dari pendekatan ini.
  3. Aku masih ingat, semasa menjadi pensyarah, pengambilan bukan sahaja dikurangkan lebih dari 50%, namun di ganti dengan pelajar luar negara yang pada hemat aku, ada mereka2 ini tidak layak untuk mengantikan anak Malaysia; sebahagiannya tidak boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris; kemudian dilambakkan dengan pelajar dari Timur Tengah yang pada hemat tidak sebijak anak tempatan Malaysia. Ironinya, aku dimaklumkan ini adalah bertujuan untuk memberi impak kepada anak tempatan untuk bersaing secara sihat.
  4. Untuk makluman, pengurangan pelajar ini berlaku sudah hampir lebih 5 tahun, berlaku berperingkat-peringkat tanpa perubahan drastik.
  5. Persoalannya, jika pada asalnya 300 pelajar ditawarkan pada 2007 kemudian dikurangkan kepada 150 orang pelajar pada tahun seterusnya, kemudia dari 150 orang itu, 10% adalah bukan warganegara; maka seramai 160 warga negara telah dinafikan untuk belajar di universiti tertua dan ternama itu? Adakah ini dinamakan kemenangan?
  6. Saban hari kita mendengar keluhan ibu bapa kerana tidak dapat tempat di universiti tempatan; persoalannya jika anak tempatan tidak mendapat tempat kenapa diberikan kepada orang luar? Kata mereka, untuk menggalakan persaingan. Itu alasan yang aku dengar 3 tahun yang lepas.
  7. Ramai memberi alasan, pelajar yang sedikit akan memberi kesan pembelajaran yang berkualiti. Namun, pada aku, ini semua tidak punya asas yang kuat. Sebagai perbandingan; jika kita mempunyai 50 orang pelajar ? adakah kualiti semua pelajar ini akan sama? Natijahnya, taburan normal akan memberi keseimbangan dalam menghasilkan pelajar, mungkin 10-20% akan cemerlang selebihnya boleh dikategorikan biasa.
  8. Bayangkan, jika hanya 50 pelajar ditawarkan tempat, dan 50% pelajar cemerlang (dikatakan hasil dari sedikit pelajar menghasilkan kualiti pelajar yang baik). Namun, jika kita ade 300 pelajar, walau hanya 10% cemerlang, bilangannya sudah melebihi dari 50% yang terdahulu? Tambahan kita mempunyai pelajar yang mampu bersaing di luar sana, tanpa penggantungan dengan sumber luar.
  9. Persoalan seterusnya, apa guna punya pendidik dan pensyarah yang baik bertaraf dunia jika dan tidak digunakan secara optimum untuk mendidik anak bangsa?
  10. Pada hemat aku, alangkah ruginya negara, punyai universiti bertaraf antarabangsa, namun kesannya hanya untuk anak bangsa dalam skala kecil. Jangan nanti, orang kata, anak kera dihutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan.
Isu Kedudukan universiti dan penyelidikan.

  1. Kita sering dimomokkan dengan kepetingan penulisan dalam journal antarabangsa yang disenaraikan dalam index ISI (journal ISI) untuk tujuan penambahbaikan dalam kedudukan.
  2. Aku tidak menafikan kepentingan penulisan ini, namun aku masih kurang faham tentang hubungkait yang bermakna lagi jelas antara penulisan journal ISI dan kedudukan universiti. Sedikit fakta yang diambil dari penulisan bekas naib cancelor, kenaikan universiti dalam kedudukan terbaik adalah disumbang oleh peratusan nisbah pelajar dan BUKAN dari penerbitan ISI. Fakta ini perlu dijelaskan oleh pengurusan universiti agar ia tidak diketawa kelak oleh anak bangsa.
  3. Juga tidak menafikan tentang kepentingan penerbitan sebegini, namun ianya perlu diuruskan dengan baik; atau dalam erti kata lain, tidak menafikan penerbitan yang lain.
  4. Perbandingan kasar diambilkira, penerbitan dalam journal ISI memerlukan dana penyelidikan yang tinggi; adakah kita mampu untuk menjana dana ini atau kita bergantung sepenuhnya dengan duit rakyat hasil dari cukai negara? Berbaloi atau tidak?
  5. Isu journal ISI sering kali dikaitkan dengan isu kenaikan pangkat pensyarah. Dalam erti kata lain, tanpa ISI peluang untuk dinaikan pangkat adalah rendah. Namun persoalannya, adakah adil jika kita samakan pekara ini dengan semua bidang? Semua sedia maklum bahawa bidang bukan Sains agak sukar untuk mendapatkan penerbitan dalam ISI. Kenapa ini tidak diambil kira? Pada hemat aku, kesarjanaan itu tidak diukur semata-mata dengan penerbitan journal ISI, banyak faktor lain perlu dilihat.
  6. Dalam erti kata lain, universiti yang mengenakan syarat ini adalah dianggap tidak wajar. Pada hemat aku, imbuhan gaji adalah sama dikalangan pensyarah di universiti tempatan, maka ini harus dilihat bagi mengelakan isu ketidak adilan dikalangan pensyarah di seluruh negara. Ada universiti memerlukan banyak journal ISI untuk kenaikan pangkat, ada universiti TIDAK.
  7. Isu lain ditimbulkan oleh penyelidik baru, mengadu kepada aku tentang keperluan penerbitan journal ISI. Persoalan aku, adakah adil jika kita meng'arah'kam penyelidik baru untuk menghasilkan penerbitan berjenis ini (dikatakan prasyarat untuk menjadi pembantu penyelidik); sedangkan masih ramai lagi penyelidik-penyelidik lama bertaraf profesor masih bertungkus lumus untuk menerbitkan perkara yang sama? Jika perkiraan quantitative digunakan dan andaian masa depan dikira, jika seorang pensyarah baru perlu menyiapkan 2 journal ISI setiap tahun; maka seorang profesor yang telah berkhidmat selama 20 tahun perlu ada sekurang-kurangnya 40 penerbitan. Mungkin ada, tapi kebanyakkannya tidak sebanyak itu - kalau ada pun bukan penulis pertama, ditulis oleh pelajar dan penyelidik kebanyakkan. Kepimpinan melalui teladan kah ini?
  8. Pada aku dalam keghairahan mengejar penerbitan journal ISI, banyak perkara lain perlu dilihat. Perlu seiring, jika mahukan juga, sediakan keperluan asas seperti dana, pelajar yang baik, penyelidik yang baik dengan gaji setimpal, ruang untuk berfikir dan perkara-perkara lain. Semestinya, meletakkan pada satu faktor bukan satu cara yang bijak.
Kesimpulan

  1. Dalam keghairahan mengejar kedudukan, jangan terlepas pandang anak bangsa Malaysia yang dahagakan pendidikan.
  2. Penerbitan dalam journal berindekan ISI penting, namun ia perlu diseimbangkan dengan penerbitan-penerbitan lain.
  3. Kedua-dua perlu seiring; namun pendekatan yang lebih bermakna perlu digariskan semula. Agenda nasional dalam menaikkan kedudukan perlu dilihat semula, seiring dalam melahirkan anak bangsa yang menjadi agenda sepanjang masa.