Live feed from My Flickr

Friday, September 23, 2011

Facebook - Perkongsian dan Kerahsiaan yang menakutkan


Umum ketahui bahawa banyak perubahan yang berlaku dalam lawan sosial seperti Facebook dan Google+. Namun, apa yang dikuatiri pengguna laman sosial tersebut adalah tahap kerahsiaan dan perkongsian. Pembaharuan yang dilancarkan oleh laman sosial tersebut telah memberi peluang kepada orang 'awam' untuk mengetahui siapakah anda atau dengan lebih tepat lagi, pergerakan anda dalam laman maya. Memburukkan keadaan lagi, bila mana ada segelitir pengguna mengambil kesempatan ini untuk memudahkan mereka 'mengendap' (stalking). Oleh yang demikian, untuk mengurangkan masalah yang dihadapi, aku suka untuk berkongsi ilmu tentang dua perkara 'perkongsian' dan 'kerahsiaan'.

Umum - Apa yang anda perlu tahu
  1. Laman web sosial. Perubahan dari masa ke semasa memudahkan pengguna untuk berkongsi apa sahaja dengan dunia. Dalam erti kata lain, makin ramai anda mempunyai rakan yang menggunakan laman web sosial, makin terdedah anda kepada dunia.
  2. Perkongsian Umum. Perlu diketahui, sebaik sahaja anda memuatnaik (upload) hal peribadi anda di laman sosial, ianya akan dianggap umum melainkan anda mengawalnya diperingkat awal dengan mengklasifikasikan maklumat anda.
  3. Asas Kerahsiaan. Dua faktor lain yang mengimbangi kerahsian anda; a. Kesediaadaan - di rujuk sebagai sejauhmana maklumat ada boleh dikongsi dan berada di Internet - lagi ramai dapat mengakses maklumat yang dikongsi, lagi lama maklumat anda akan berada di Internet untuk tatapan umum, dan b.integriti - dirujuk sebagai sejauhmana maklumat anda boleh diubah - sebaik sahaja maklumat anda dikongsi, ia boleh diubah oleh pihak ketiga. Tiga perkara - kerahsiaan, kesediaadaan, dan integriti adalah bergantung satu sama lain.
  4. Klasifikasi Perkongsian. Dibahagi kepada tiga kumpulan utama; awam, rakan, dan individu. (a). Awam (public) - semua orang boleh melihat maklumat anda tanpa halangan. (b). Rakan - hanya rakan anda sahaja boleh melihat, juga boleh dilanjutkan kepada rakan yang lain (rakan kepada rakan anda) dan (c). Individu - hanya individu tertentu boleh melihat, atau anda sendiri. Rujuk [1] untuk memahami konsep klasifikasi perkongsian.
  5. Pewarisan Perkongsian. Ramai yang tidak ketahui tentang ini, perlu diingatkan bahawa, setiap klasifikasi perkongsian yang ditetapkan oleh individu, akan diwarisi kepada individu lain. Cth: jika rakan anda berkongsi maklumat dengan klasifikasi public, jika anda membuat sebarang aktiviti (komen atau like) pada maklumat tersebut, anda sebenarnya mewarisi perkongsian itu; maka aktiviti anda pada maklumat terbabit adalah diklasifikasi sebagai umum juga dan ianya terdedah.
Kawalan anda - Apa yang anda perlu lakukan?
  1. Klasifikasi Maklumat Anda. Kenalpasti klasifikasi maklumat anda sebelum anda lepaskan ia kepada umum; dalam erti kata lain, semak klasifikasi anda dahulu. Jika anda hanya mahukan anda dan rakan-rakan anda melihat, pilih sepatutnya. 
  2. Kenalpasti Klasifikasi maklumat pengguna lain. Sebelum anda melakukan aktiviti samaada komen atau 'like' pada sebarang maklumat, kenalpasti klasifikasi maklumat tersebut. INGAT: Pewarisan Perkongsian. Jika maklumat tersebut adalah umum, maka, komen anda akan diketahui umum juga :).
  3. Maklumat Umum. Jika anda merasakan bahawa aktiviti yang hendak dilakukan adalah bersifat 'privasi'; elakan dari membuat sebarang komen atau 'like' pada sebarang maklumat umum. Ini termasuk laman page, laman blog dan laman yang berkaitan dengan jenama; yang selalunya diklasifikasikan sebagai UMUM atau PUBLIC. 
  4. Pembahagian kumpulan. Untuk berkongsi dengan orang tertentu sahaja, anda digalakan untuk membuat klasifikasi sendiri (custom). Sebaiknya, kumpul kan rakan-rakan anda dalam satu kategori yang sama bagi memudahkan anda membuat perkongsian. 
  5. Gambar. Mengklasifikasikan perkongsian gambar sama seperti maklumat lain, oleh yang demikian, pastikan anda berkongsi dengan orang yang anda kenali sahaja. INGAT: Walaupun anda menghadkan perkongsian tersebut kepada kumpulan yang terhad, ia masih boleh dikongsi oleh orang lain kepada umum. ELAKAN memuatnaik gambar yang tidak sepatutnya.
  6. Label atau Tanda (Tag). Sama seperti gambar, klasifikasi label atau tanda dari pengguna lain juga akan diwarisi. Jika anda dilabel (tagged), maka anda didedahkan kepada klasifikasi individu yang melabel anda. Sebaiknya, anda perlu kawal siapa dan apa yang boleh dilabelkan.
  7. Fahami tentang perkongsian dan privasi di laman facebook [2].
Kesimpulan
  1. Laman sosial memberi peluang anda untuk berkongsi, tapi setiap perkongsian perlu dibayar dengan harga yang tinggi. Apabila anda berkongsi maklumat anda, ianya boleh dikongsi dengan orang lain.
  2. Kawal perkongsian anda kerana apa yang anda kongsi akan mengambarkan anda. Keghairahan untuk berkongsi cerita perlu seiring dengan sikap berhati-hati.
  3. Umum, juga bermaksud awam, bermaksud semua orang; bukan terhad di kawasan anda sahaja, malahan satu dunia. Oleh yang demikian, tindakan anda untuk berkata, memberi pandangan, menyukai, berkongsi tentang sesuatu maklumat, perlu dilihat apa klasifikasi maklumat tersebut - samaada milik anda atau milik orang lain kerana ia diwarisi. 
  4. Anda bertanggungjawab dengan semua maklumat yang anda kongsikan.

1 comment:

  1. Salam. Saya student lepasan asasi sains. Saya plan nak smbung degree for "software engineering". Tapi saya kurang pengalaman dalam bidang ni. So saya nak tanya abg apa persediaan yg boleh saya buat sebelum saya smbung bidang ni. If saya kena blajar programming bahasa apa yg mungkin saya boleh prioritykan & dimana saya boleh blajar ( mksud saya mungkin abg tahu mana2 link yang ssuai )

    ReplyDelete