Live feed from My Flickr

Sunday, January 04, 2009

Brussel, Belgium

2.117 . Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi (dengan segala keindahannya); dan apabila Ia berkehendak (untuk menjadikan) sesuatu, maka Ia hanya berfirman kepadanya: "Jadilah engkau!" Lalu menjadilah ia.
Chapter : Al-Baqara


Brussel, Belgium (BE)

Jarak antara Brussel dan Voorschoten membuatkan aku terpaksa tidur di Brussel untuk 1 malam. Aku bertolak dari Voorschoten pada hari Sabtu lepas dan perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam untuk tiba di Brussel. €36,00 atau Rm180 adalah tiket antara dua bandar ini. Dipertengahan jalan keretapi mengalami masalah dan perjalanan ditunda selama 2 jam. Dari perjalanan 3 jam, aku tiba hampir petang.

Hari pertama aku tidak dapat berbuat apa-apa. Cuma uruskan penginapan di hotel berdekatan dan mencari makan untuk malam hari. Perjalanan aku tunda ke pagi Ahad. Gambar dibawah aku ambil pada hari pertama aku di Brussel. Diambil betul-betul ditengah bandar Brussel dan ketika itu aku tengah mencari-cari penginapan untuk malam tersebut.

Kota Brussel

Brussel merupakan bandar untuk pentadbiran Kesatuan Europah (European Union). Kebanyakkan orang disini bertutur dalam bahasa France. Disebabkan ianya berhampiran juga dengan Netherlands, orang-orang disini juga boleh bercakap dalam bahasa Dutch. Pelik, tetapi itu la kebenaran nya. Belgium tiada bahasa sendiri. Menggunakan samaada Netherlands, France ataupun German sebagai bahasa perbualan mereka.

Aku habiskan perjalanan aku pada hari Ahad dan terus pulang ke Netherlands. Gambar dibawah diambil oleh Firdaus. Masa ini adalah ketika hari terakhir aku berada di Belgium. Sepanjang aku berada disini aku cuma boleh katakan Brussel mempunyai bangunan yang cantik dan indah. Tetapi dicacatkan dengan permandangan Graffiti yang banyak dibawah bangunan. Sedikit kotor.


No comments:

Post a Comment