Live feed from My Flickr

Sunday, December 28, 2008

Delft, NL

34.18 . Dan di antara tempat tinggal mereka dengan bandar yang Kami limpahkan berkat kepadanya, Kami adakan beberapa buah bandar yang jelas kelihatan, dan Kami tentukan jarak perjalanan di antaranya. Berjalanlah kamu di negeri itu pada bila-bila masa yang kamu suka, malam dan siang, dengan aman.
Chapter : Saba

Delft, Netherlands

Nama yang ringkas seringkas kawasan yang aku lawati. Kecil tetapi cukup menarik. Pekan kecil yang diberi nama Delft cukup membuatkan aku rasa bersyukur kerana diberikan peluang berjalan disekitarnya.

Sekali lagi aku bersama dengan Firdaus dan adiknya, Farkhan, meluangkan masa menikmati keindahan alam di Netherlands.


Perjalanan aku kali ini sekejap, tak sampai 5 jam berpusing sekitar bandar kecil ini. Walaupun sejuk tetapi aku tetap mengambil peluang mengambil gambar Delft diwaktu malam. Hasilnya boleh dilihat dibawah.


Secara ringkas dapat aku katakan bahawa Delft adalah pekan kecil yang secara sejarah terkenal dengan rumah kerabat diraja Dutch. Walaupun kecil terdapat beberapa muzium yang boleh dilawati di sini seperti New Church, Old Church, Museum Het Prinsenhof, the Army Museum.


Gambar diatas menunjukkan gambar Old Church atau disini dikenali sebagai Oude Kirk. Kirk di Belanda merujuk kepada Church atau gereja. Gereja ini dibina sekitar tahun 1200 dan merupakan gereja lama di sana. walaupun ianya gereja, tetapi aku tak nampak macam gereja di dalamnya. Macam muzium ada la.

Sekian dahulu, sambung untuk next episode.

No comments:

Post a Comment